Stratego – achterliggende informatie

hoofdsponsorMonic Bührs is co-auteur van het boek “Stratego voor Vrouwen”. Monic Bührs studeerde energietechniek. Na een technische staffunctie ontwikkelde zij zich verder op het commerciële en economische vlak. Ze werkte als controller, manager financiën en adviseur op het gebied van business development.

“In mijn rol als manager was ik altijd al bezig om vrouwen te inspireren en in hun kracht te zetten. Ik word blij als ik zie dat vrouwen met vaak kleine suggesties mooie stappen in hun carrière kunnen maken. Daar doe ik het voor!”

Het uitgangspunt van het boek ‘Stratego voor vrouwen” is dat de “Spelregels” veelal worden bepaald door de top van het bedrijf. In de praktijk zijn dit grotendeels mannen. Als vrouwen ook de hogere posities in organisaties willen bekleden, is het van belang te weten wat de verschillen zijn in gedrag en aanpak tussen vrouwen en mannen. Niet om zich aan te passen, maar wél om het spel strategisch mee te kunnen spelen.

“Als er een mooie positie vacant komt, stappen mannen er zelf op af. Krijgen ze nul op het rekest dan proberen ze het een paar dagen later gewoon nog een keer. De meeste vrouwen zijn voornamelijk inhoudelijk met hun werk bezig en denken dat ze vanzelf beloond worden met een promotie.”

Uit: Het Financieele Dagblad, “Slim spel in de wandelgang”

In bovengenoemd artikel wordt aandacht besteed aan de “spelregels” binnen organisaties. Deze regels worden bepaald door de top van het bedrijf. In de praktijk zijn dit grotendeels mannen. Als vrouwen ook de hogere posities in organisaties willen bekleden, is het van belang te weten wat de verschillen zijn in gedrag en aanpak tussen vrouwen en mannen. Niet om zich aan te passen, maar wél om het spel strategisch mee te kunnen spelen.

Het boek “Stratego voor vrouwen” laat vrouwen inzien dat de manier waarop mensen werken in feite één groot spel is, waarvan de regels voornamelijk door mannen zijn gemaakt. Om te winnen moet je deze regels kennen en goed nadenken over wat je volgende zet is.

Met het gedrag dat veel vrouwen van nature vertonen belemmeren ze hun eigen doorgroei. Zo zijn ze van nature veel bescheidener dan mannen en zouden ze vaker hun successen moeten claimen. Daarnaast zijn vrouwen vaker dan mannen in de veronderstelling dat hun uitblinken wel wordt opgemerkt door de omgeving, en ze te zijner tijd vanzelf worden aangedragen voor een promotie. Fout. Wil je stappen maken, dan zul je dit altijd zelf moeten aangeven en duidelijk maken.

Maak ook niet de fout vaak de ‘onzichtbare probleemoplosser’ te zijn. Vrouwen hebben er, meer dan mannen, een handje van om problemen te willen voorkomen, in plaats van ze op te lossen. Dat lijkt slim, maar in de praktijk kan het geen kwaad eens een keer iets te laten escaleren. Het blussen van een brand krijgt achteraf meer lof en aandacht dan het voorkomen ervan.

Eén van de meeste leerzame hoofdstukken uit het boek maakt een grof onderscheid in de diverse mannelijke- en vrouwelijke collega’s die we allemaal wel eens tegenkomen. En hoe met deze diverse persoonstypen het beste om te gaan valt. Neem bijvoorbeeld de echte Netwerk man. Je kent ze wel: die snelle gasten van Sales. Vlotte babbel, charmant, maar ook vaak behoorlijk opportunistisch. Toch zorgen dat een project jouw kant op stuurt?

Wat helpt is om tijdens een meeting een heel eind in zijn charme en onbegrensd enthousiasme mee te gaan, te benadrukken hoe híj er beter van wordt als jullie het op jouw manier aanpakken, en na afloop van die meeting vol grootse plannen, wel meteen álle afspraken zwart op wit op mail te zetten. Anders zal hij er zich een week later amper iets van herinneren.

Probleem?                         
Mannen: Lossen we op!    
Vrouwen: Ik zal kijken of ik het kan oplossen.

Is het op tijd klaar?
Mannen: Natuurlijk!      
Vrouwen: Ik doe mijn best, maar kan het niet garanderen.

Heeft u de juiste competenties in huis? 
Mannen: Absoluut!        
Vrouwen: Eerlijk gezegd denk ik dat ik nog wel wat moet bijleren.

Het boek “Stratego voor vrouwen” van Monic Bühers is o.a. te bestellen via www.bol.com